Kombiner organisk og betalt innhold
Burde du bruke mest tid på organisk innhold eller annonsering? Svaret mitt er kombiner innhold og bruke tid på begge. Hvorfor? Fordi jeg mener du ikke får utnyttet ditt fulle markedsførings potensiale uten å kombinere innholdet.
La oss først ta en rask titt på hva organisk og betalt innhold er
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
Organisk innhold
Organisk innhold er det innholdet du lager og poster selv. Det kan være alt fra en bloggpost til en youtube video eller et Facebook innlegg. Det er noe du publiserer på vanlig vis, og ikke bruker penger på. Med organisk innhold når du ut til de som følger deg, eller som kommer over deg på mer tilfeldige måter. Du har altså lite til ingen kontroll over hvem eller hvor mange som ser innholdet ditt. Les mer om organisk innhold her
Betalt innhold
Betalt innhold, eller annonsering er innhold du betaler for å distribuere. Det finnes mange måter å annonsere på. Enten med betalte innlegg på sosiale medier, sponsoravtaler med influencere eller søk i Google. Med betalt innhold har du mulighet til å rette innholdet ditt spesifikt for målgruppen din. Det er altså en måte å nå ut til både nye og eksisterende kunder på en målbar og skalerbar måte. Les mer om annonsering her.
Organisk + betalt innhold = sant
Når du jobber med ditt innhold anbefaler jeg at du har både organisk og betalt innhold i fokus. Selv om det kan virke mer fristende å fokusere på betalt, vil det lønne seg å fokusere på begge.
Organisk og betalt innhold går på mange måter som hånd i hanske. Den ene utfyller den andre. Organisk innhold bidrar til å skape tillit, merkevare og ta vare på eksisterende kunder. Betalt innhold bidrar til å spre budskapet og engasjere til handling. Har du betalt innhold uten en aktiv profil på sosiale medier vil du ikke fremstå like troverdig. Har du kun organisk innhold vil du gå glipp av mange potensielle kunder. Kombiner innhold og du får det beste fra begge verdener.
Kombiner innholdet
Det som er fint med innhold er at det kan brukes til så mangt. Du kan bruke samme budskap i mange forskjellige kontekster; video, tekst, organisk og betalt. Har du skrevet en artikkel på nettsiden din som er verdifult for dine potensielle kunder? Bruk den i annonseringen din, og varm opp publikummet ditt med den. Har du en video på Facebook som har fått mye engasjement? Gjør den til en annonse og spre innholdet enda mer!
Tenker du strategisk over bruk av innholdet ditt, kan du kombinere både organisk og betalt innhold på en god måte. Du kan lage salgstrakter for kundene dine med å kombinere og prøve deg frem.
Mulighetene er mange. Det handler om å trikse og mikse på sin egen måte. Hva fungerer best for deg? Uansett hvordan du velger å gjøre det, så vil jeg alltid anbefale deg å kombinere de forskjellige typene med innhold. Ja, det er kanskje litt ekstra arbeid, men det vil bidra til å styrke din bedrift og ditt budskap vesentlig mer enn om du kun velger det ene eller det andre.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
En kommentar til «Kombiner organisk og betalt innhold»