Snakk så kunden forstår deg
Om du ikke kan forklare det enkelt kan du det ikke godt nok.
Tipset jeg fikk oftest når jeg øvde til eksamener, var å øve på å formidle pensum videre til andre. “Kan du ikke forklare det videre til andre, kan du det ikke godt nok selv”. Dette er noe som har gjenspeilet seg mye i jobben min også. Noen av kundene jeg møter på vet akkurat hva de selger og verdien i produktet sitt. De har en ekte lidenskap for at produktet deres er bra, men de vet ikke helt hvordan de skal formidle det til kundene sine. Å snakke så kunden forstår deg og hva du selger, er derfor utrolig viktig.
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
Vit hvem kundene dine er
For å kunne kommunisere ditt budskap til kundene dine, er det også utrolig viktig å vite hvem de er. Du er nødt til å vite hvilket problem du hjelper dem med. Hvordan ditt produkt kan føre dem fra A til Å.
Det er ikke noe vits at du vet at du har verdens beste produkt, om ikke kunden din vet det. Å vite hvem du snakker med gjør det også lettere for deg å kommunisere hvordan du kan hjelpe dem.
Les mer om å målgrupper HER
Du er eksperten
Hvordan du snakker til ditt publikum har mye å si for deres tillit og troverdighet til deg. I mange situasjoner har du kanskje et behov for å vise hva du kan gjennom fancy fagterminologi. Det som ofte skjer da er at du snakker over hode på kundene dine. Snakker du til nybegynnere, vil ikke din kunnskap og fancy språkbruk være forståelig. Da kan de sitte igjen med å føle seg dum- og det er den dårligste følelsen en potensiell kunde kan føle på.
Du kan fint bruke fagterminologi om det passer til din målgruppe. Snakker du til eksperter som vil bli enda flinkere er det naturlig å bruke faglige begreper. Snakker du til nybegynnere kan du lære dem fagterminologien, men ikke anta at de skjønner hva det betyr fra før.
Et felles inntrykk mange ofte har er at de fremstår som eksperter nettopp med å vise hvor mye de kan gjennom avansert språk. Dette kan absolutt stemme. Når det er sagt vil det ikke være noe poeng i å fremstå smart om kunden ikke forstår deg. Å vise at du er i stand til å forklare på en forståelig måte, vil føre til mye større tillit.
Ikke ta kunnskapen din for gitt
Som en ekspert i din egen bedrift, eller ditt fagfelt, tar du ofte mye av kunnskapen din for gitt. Dette er noe jeg har måttet ta meg selv i mange ganger. Det som er en selvfølge for meg (fordi jeg jobber med det hver dag) er ikke nødvendigvis en selvfølge for deg. Kanskje blir du oppgitt fordi du får det samme spørsmålet for ente gang. Eller kanskje du glemmer at dette er noe ikke alle kan.
For å forsøke å standardisere dette på noe vis, og kanskje unngå like mange spørsmål om akkurat samme tema, kan du lage innhold ut av det. Skriv en artikkel eller lag en video hvor du forklarer problemet, viser fremgangsmåten eller lignende. På denne måten lager du både innhold kundene dine har behov for, samtidig som du slipper å bruke mye tid på å repetere deg selv.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
En kommentar til «Snakk så kunden forstår deg»
Stengt for kommentarer.