Ny Snapchat- bra eller dårlig for bedrifter? - Maylinn Gullmark
Ny Snapchat- bra eller dårlig for bedrifter?

Ny Snapchat- bra eller dårlig for bedrifter?

Har du fått den nye oppdateringen på Snapchat? Som du kanskje selv har erfart eller hørt fra de rundt deg, har Snapchat gjort store endringer i designet sitt. De har delt inn venners innhold, og annet innhold (discover) hver for seg.  Det har vært store protester, og det er helt klart at vi forbrukere ikke er særlig glad i forandring- men hvordan vil dette påvirke bedrifter?

I en video publisert av Snapchat, på youtube, forteller CEO Evan Spiegel, hvordan den nye oppdateringen «separates the social from the media.»

Jeg kan på mange måter se likhetstrekk med denne oppdateringen og Facebooks oppdatering, da de ønsker å vektlegge forbrukernes nettverk, fremfor innhold produsert av bedrifter. Samtidig har Snapchat fortsatt en hel meny dedikert til redaksjoner, influencers og annet. Ved å ha et slikt skille kan vi spørre hvordan dette vil påvirke bedrifter som har hoppet på Snapchat trenden. For kjøpt reklame vil det fortsatt fungere som vanlig, men hva med de som ønsker en naturlig følgerstrøm? Store kontoer med mange seere ser ut til å havne lettere på toppen av discover-siden, enn mindre, ukjente kontoer. Kan dette da bli en utfordring for nyetablerte bedrifter, eller nyetablerte på snapchat, mens de store blir større?

2018- året for forandring
Ved å se Facebooks oppdatering, som på mange måter presser bedrifter til å fokusere på å skape verdi for kunden, og nå se Snapchat prøve og signalisere det samme, kan dette bety store omveltninger for de fleste. På en måte kan vi se på det som en svært positiv ting, både for bedrift og kunde, da relasjoner og verdier i større grad blir fokuset. På den andre siden kan dette by på store utfordringer for små bedrifter, for dem som ikke enda har forstått seg på content marketing og sosiale medier, osv..

Jeg er spent på å se hvordan oppdateringene vil forandre markedsføring for mange bedrifter, og jeg tror det å forstå målgruppen og deres atferd på sosiale medier er viktigere nå enn noen gang. Det er store fallgruver her, samtidig som at de som knekker koden kan nyte godt av det.

Hva tenker dere om Snapchats nye oppdatering? Kan den nye oppdateringer gagne bedrifter?

 

 

Kilder:

-https://www.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2017/11/29/snapchat-rolling-out-huge-update/904634001/

-https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/13/snapchat-update-redesign-users-sign-petition-undo-new-change-back

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.