GDPR- det nye konkurransefortrinnet
Akkurat nå virker GDPR gjerne skummelt og stressende for mange. Men hva om jeg forteller deg at den kan gi deg store konkurransefortrinn? Ved å tydelig vise at du har kontroll over person data, være transparent og ikke minst utnytte GDPR for markedsmulighetene den egentlig tilbyr- vil du kunne øke kredibilitet og styrke merkevare.
I den anledning har jeg tatt meg friheten til å oversette deler av Supperoffice sin tekst om GDPR, så du også kan forstå hva det går ut på og skape konkurransefortrinn!
Hva er GDPR?
The General Data Protection Regulation, GDPR, er en ny digital personvernregulering som blir introdusert 25. Mai 2018. Den standardiserer et bredt spekter av ulike personvernlovgivinger over hele EU til et sentralt sett regelverk som skal beskytte brukere i alle medlemsland.
Enkelt sagt betyr dette at bedrifter nå skal bygge opp personverninnstillinger i sine digitale produkter og nettsteder- og gjøre dem til en standard. Bedrifter må også regelmessig gjennomføre konsekvensanalyser for personvern, styrke måten de søker tillatelse til å bruke dataene, dokumentere måtene de bruker personopplysninger og forbedre måten de kommuniserer data brudd på.
Hvordan påvirker GDPR markedsføring?
På overflaten kan GDPR virke ekstremt, men realistisk sett er det kun tre viktige områder som markedsførere trenger å bekymre seg for- datatillatelse, datatilgang og datafokus.
Data tillatelse
Data tillatelse handler om måten du håndterer E-post markedsføring på. Du kan ikke anta at noen vil bli kontaktet. Dette betyr altså at de du ønsker å kontakte, fysisk må bekrefte at de vil bli kontaktet. Du må sørge for at du aktivt har søkt tillatelse fra potensielle prospekter og kunder, og bekrefte at de ønsker å bli kontaktet.
Her viser Superoffice hvordan de enkelt ber besøkende spesifisere tillatelse for nyhetsbrev, ved å krysse på registreringsboksen.
Datatilgang
GDPR tilbyr enkeltpersoner en måte å få mer kontroll over egen data. Dette inkluderer muligheten til å få tilgang og til å fjerne dataen, altså de har rett til å bli slettet/glemt. Som en markedsfører, vil det være ditt ansvar å passe på at dine brukere lett kan få tilgang til deres data eller fjerne samtykke.Dette kan gjøres enkelt og greit ved å inkludere en unsubscribe link i e-post markedsførings mal.
Datafokus
Som markedsfører samler man gjerne inn litt mer data enn det som er nødvendig. Med dette i tankene, krever GDPR at du gir en rettslig begrunnelse for prosesseringen av den personlige dataen du samler. Altså, du må fokusere på den dataen du trenger, og ikke data som hadde vært fint å ha. Så lenge du kan gi en god begrunnelse for hvorfor du trenger informasjonen du spør etter, kan du fortsette å spørre. Om ikke, unngå å be etter opplysningene.
Strenge straffer
Manglende overholdelse av den nye personvernlovgivningen resulterer ikke bare i bøter på opptil 20 millioner Euro eller 4% av organisasjonens globale årlige omsetning, men også en potensielt ukjent grad av omdømmeskader, skriver FrontCore. Da sier det kanskje seg selv at det ikke bare er viktig å ta GDPR i bruk for konkurransefortrinn, men fordi det er en lov som blir tatt på alvor.
Så, jo raskere du setter deg selv om bedriften inn i det, des bedre. Personvernsloven gjelder ikke bare for markedsførere, men alle som har med person data å gjøre. Det er derfor svært viktig at at alle ansatte eller involverte også er informert.
Kilder:
– https://www.superoffice.com/blog/gdpr-marketing/