Hvordan måle effekten av innholdsmarkedsføring
Vanskelig å vite effekten innholdsmarkedsføringen faktisk har på merkevaren? Det er du ikke alene om. Generelt sett er det en utfordring. Det handler ikke bare om hvor mange klikk man har, men hvor mange av klikkene som er verdifull. Ekrann skriver i analysen.no at måleparameterne først og fremst handler om rekkevidde- hvor mange man når- og lite om den faktisk effekten på merkevarerelasjonen. I dette innlegget skal jeg fortelle hva du skal se etter og hvordan det kan brukes.
Lesetid
Lesetid er tidsrommet lesere i snitt bruker på en artikkel. En økning i lesetiden er en indikasjon på økt oppfattet og reell kvalitet, skriver Wilhelmsen. Google Analytics er et nyttig verktøy å ta i bruk for å observere dette. Ikke bare kan man se lesetiden, men også hvor leserne kommer fra, hvilke artikler som er mest populær, hvor leserne leser fra osv. Ved å se hvilke medier leserne som bruker lengst tid på nettsiden kommer fra, kan vi se hvor det ble vist mest interesse- og da hvilke plattform du kan legge mest fokus på.
Kommentarer
Innlegg som har flest kommentarer, er ofte dem som har størst effekt. Her har innholdet på en eller annen måte vært engasjerende for målgruppen, og har ført til respons. Det å generere engasjement er svært viktig i innholdmarkedsføring. Ved å se på og vurdere hva som gjorde at et innlegg fikk bedre respons enn et annet, kan du øke kvaliteten og effekten på innlegg.
Deling
Deling er også et viktig måleparamter. Det er ofte en høyere terskel for å dele innlegg, spesielt på Facebook. Av den grunn kan vi si at innlegg med mange delinger har klart å treffe en nerve i publikum. Wilhelmsen skriver at vi deler innhold vi mener er nyttig, og som viser at vi har funnet noe vi liker og som vi tror viser oss selv i godt lys. På samme måter som kommentarer er det viktig vurdere de gode innleggene, og se hva som gjorde det suksessfult.
Omtale
Hva andre skriver om deg er også en svært relevant del av måling av effekt. Hvor ofte brukes hashtagger eller navntagger? Hvor ofte snakkes det om deg på Facebook? Hvor mange skriver om deg i blogger eller på Twitter? Her er det ikke nødvendigvis bare positiv omtale, men det vil også finnes noe negativt. Å engasjere seg i omtaler fra forbrukere er viktig, men særlig da håndteringen av klager. Tar du klager seriøst og prøver å vri om en nagativ situasjon til noe positivt, kan selv negative klager hjelpe å styrke bedriften.
Ved å kombinere disse 4 metodene, vil du klare å skape et inntrykk av effekten. Det er ikke noen konkrete tall som kan fortelle hvilken effekt innholdet har direkte på målgruppen. Selv for dette kan interaksjonen mellom deg og forbrukere indikere noe om effekt. Har du mange aktive følgere som kommenterer, deler og snakker om deg på sosiale medier, gjør du sansynligvis noe riktig. På den andre siden- om du ikke får mye respons på innleggene dine, kan det være et tegn på at du ikke gir forbrukerne det de vil ha. Husk at innholdmarkedsføring handler om å skape verdi for kunden- og ikke generere salg for deg.
Hvordan tenker du vi best kan måle effekten av innholdsmarkedsføring?
Ressurser
- https://www.adlibris.com/no/bok/praktisk-innholdsmarkedsforing-9788205498266
- http://www.analysen.no/latest-news/regular-news/item/annonsorene-trenger-var-hjelp-til-a-evaluere-effekten-av-innholdsmarkedsforing
Bilde: http://justcreative.com/2018/02/05/10-strategies-to-improve-social-media-engagement/