Sosiale mediers egne måleverktøy
Det er ikke alltid nødvendig å bruke avanserte måleverktøy (selv om det anbefales) for å måle effekt av innlegg. I mitt forrige innlegg skrev jeg om «hvordan måle effekten av innholdsmarkedsføring«. I dette innlegget skal jeg vise hvordan de forskjellige sosiale mediene kan vise dette på innleggene dine.
Facebook gir deg en oversikt over innleggsresultater. Her ser du hvor mange som er nådd, de forskjellige aktivitetene og hvor mange som har trykket seg videre på link. På skjermbildet mitt , ser vi at det innlegget har nådd 1643 personer, av disse er det 56 som har klikket på innlegget, men ingen har trykket seg inn på lenke. Ut i fra denne informasjonen kan vi se hvilken effekt innlegget har fått sammenlignet med hensikten av innlegget.
Twitter gir en oversikt over hvor mange som har fått opp innlegget i feeden sin, men også hvor mange som har engasjert seg i innlegget. På eksempelet her, ser vi at ut i fra de 941 totale har 98 på en eller annen måte engasjert seg. Her kan vi blant annet se hvor mange som har trykket seg videre på lenger og profil, eller som har respondert.
LinkedIn viser, som på Twitter og Facebook, hvor mange personer innlegget har nådd. Her får vi også en oversikt over hvilke type personer vi har nådd. Dette kan gi en indikasjon på om vi treffer rett målgruppe. På eksempelet ser vi blant annet at det er 527 personer med tittelen selgere og at flesteparten er fra Oslo-området, Norge.
Ved å ta i bruk informasjonen du får her, vil du være i stand til å tilpasse innholdet etter det som gir best resultater. Jeg vil i stor grad oppfordre deg til å lese mitt forrige innlegg, og kombinere disse to metodene sammen- for å få en best mulig oversikt over effektmåling.