Nøkkelen til suksessfull Influencer Marketing - Maylinn Gullmark
Nøkkelen til suksessfull Influencer Marketing

Nøkkelen til suksessfull Influencer Marketing

92% av forbrukere vil kjøpe noe basert på en anbefaling fra en venn eller venninne. Dette passer perfekt for influencer markedet, da en relasjon til en influencer føles genuin og ærlig- akkurat som et vennskap.

I en seminar med United Influencers og m51 marketing, snakket Christina Maria Alvarez om Influencer Marketing og hvordan det har blitt støyen som ødelagte for tradisjonell reklame.

Hva er en Influencer?
Kampanje.no skriver at en influencer kan oversettes til opinionsleder, og er en som har innflytelse i et bestemt samfunn eller en bestemt kategori. De har et stort antall tilhengere og blir sett på som eksperter innenfor sine felt.

Hvorfor fungerer Influencer Marketing så bra?
Forskjellen på tradisjonell reklame og influencers er at forbrukere aktivt konsumerer innhold skapt av influencerne de har en relasjon til, mens reklame på tv konsumeres svært passivt. Stort sett sitter vi på telefonen og har selv oppsøkt influencerens blogg, mens tv-reklamen surrer i bakgrunnen.

Det som gjør influencers så effektive markedsførere, er at følgerne deres føler seg knyttet til livsstilen og det de skriver. De har en relasjon til personen og ser gjerne på dem som store inspirasjonskilder. Derfor vil et merke presentert av influenceres også fremstå mest attraktiv for følgeren. Dette vil bidra til å styrke merkevaren betraktelig.

Ta influenceren med i hele prosessen
Det krever langsiktighet, strategi og en tanke bak influencer marketing. Man må forstå hvem man skal snakke til og sette seg inn i atferden til de man ønsker å påvirke. Det er utrolig viktig er at samarbeid fremstår naturlig. Det må derfor være en riktig match mellom merke og influencer, for at det skal bygges merkekjærlighet og lojalitet.

Som jeg nevnt handler det om at samarbeidet skal fremstå naturlig. Mange bedrifter har ferdigutviklede skript og fremgangsmåter, men det de glemmer er at influenceren kjenner leserne sine best. Leserne kjenner også influenceren og det kan lett bli synlig at det er et samarbeid og ikke en genuin mening fra influencerens side. Derfor er det svært viktig å integrere merkevaren med innholdet, og med historien som skal fortelles. Ved å inkludere influenceren i prosessen av produksjonen, fremstår innholdet mer genuint og målgruppen vil lytte!

 

Kilder:
http://www.unitedinfluencers.no/
https://kampanje.com/byraguiden/byraer/chili-publications/cases/dette-er-en-influencer-og-slik-fungerer-influencer-marketing/

Bilde:
http://mcsaatchipr.com/news/influencer_marketing_regulations/

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.