Persona - Hvorfor er det viktig for bedriften din? | Maylinn Gullmark
Hvorfor persona er viktig for din bedrift

Hvorfor persona er viktig for din bedrift

Det er naturligvis mye lettere å kommunisere med din bestevenn enn en fremmed på gaten. Bestevennen din kjenner du. Du vet hvem hun er, hva hun driver med i hverdagen, hva hun liker og hva hun ikke liker. Slik er det også med markedsføring. Det er mye lettere å utvikle meningsfylt innhold som treffer målgruppen din, om du vet hvem du snakker med.

En persona er en personifisering av målgruppen din. Du setter et navn, et ansikt og en personlighet på målgruppen. Jo mer informasjon du har, jo lettere er det å kommunisere relevant innhold til målgruppen.

Hvorfor du bør lage persona for bedriften din

Som bedrift bør målet alltid være å forstå kunden så godt som mulig, for så å målrette innhold og markedsføring etter det. Risikoen ved å belage seg på demografisk data er at den ikke gir oss noe innsikt i hva kundene bryr seg om, hva de gjør offline, hvilke hobbyer de har eller hvilke interesser de har. Dette kan gjøre at vi treffer feil publikum og rett og slett presenterer irrelevante budskap.

Persona gir deg også muligheten til å personalisere markedsføring til forskjellige segmenter av publikumet ditt. Du har gjerne forskjellige målgrupper å nå for produktene du selger. Selger du trendy herreklær vil en målgruppe være Per med interesse for mote, på den andre siden kan det være kjæresten til  Per, Gina, som vil kjøpe bursdagspresang.

Ved å sette navn, ansikt og personlighet på de forskjellige målgruppene, vil det også være lettere å dele opp og kommunisere med dem. Det vil trolig også gjøre det lettere å huske de forskjellige målgruppene, og lettere for alle på teamet å få en felles forståelse.

Bilderesultat for buyer persona

Hvordan lage en persona

Det finnes en rekke maler for hvordan du kan lage en persona, om du søker litt rundt på nett. Men det trengs nødvendigvis ikke fancy verktøy og nettsider for å utvikle en persona. Det viktigste er at du tenker over og bruker tid på å fylle ut en personlighet som representerer de som har interesse av produktene/tjenesten du selger.

Her er noen punkter du kan ta med (jo flere, des bedre):
-Navn
-Bilde (helst ekte person)
-Alder
-Kjønn
-Lokasjon
-Interesser
-Offline atferd
-Online afterd
-Utdanning
-Jobb tittel
-Inntekt
-Sivil status
-Favoritt nettsted
-Kjøps motivasjon
-Kjøps reservasjoner

Alltid husk å oppdatere underveis

Er du en helt ny bedrift kan det være vanskeligere å utvikle en presis persona, i forhold til et firma med eksisterende informasjon om kunder. I starten vil persona være basert på personlige meninger, følelser og antakelser. Når bedriften går fremover og du får flere og flere salg, vil du etterhvert lære å kjenne kjerne kundene dine mer og mer.

Uansett om du driver en ny bedrift eller et godt etablert firma er det utrolig viktig å huske på en ting. På samme måte som du og jeg forandrer oss med tiden, forandrer også din persona seg. Hun må følges opp og oppdateres underveis som du lærer nye ting om målgruppen og får mer informasjon. Dette gjør at du hele tiden vil nå ut til dine potensielle kunder på en effektiv og presis måte.

Ressurser:
https://blog.hubspot.com/marketing/buyer-persona-research 
https://www.shopify.com/blog/15275657-how-to-build-buyer-personas-for-better-marketing
https://www.inboundgroup.com/no/blogg/hva-er-personas
https://blogg.markedspartner.no/innholdsstrategi-slik-lager-du-en-persona

Bilde:
https://www.webentangled.com/the-complete-actionable-guide-to-marketing-buyer-personas/ 

Please follow and like us: