Hvorfor bør du fokusere på organisk innhold?
Organisk innhold er en viktig del av å bygge en digital merkevare. Ved å være aktiv på sosiale medier eller egne flater er du ute og viser hvem du er. Du bygger kjennskap og ikke minst tillit.
Hva er organisk innhold?
Organisk innhold er det innholdet du lager og poster selv. Det kan være alt fra en bloggpost til en youtube video eller et Facebook innlegg. Det er noe du publiserer på vanlig vis, og ikke bruker penger på. Med organisk innhold når du ut til de som følger deg, eller som kommer over deg på mer tilfeldige måter. Du har altså lite til ingen kontroll over hvem eller hvor mange som ser innholdet ditt.
Hvorfor bruke tid på organisk innhold?
Det virker kanskje litt meningsløst å bruke tid på organisk innhold? Ikke har du kontroll og ikke kan det måles. Når det er sagt er det mye positivt meg organisk innhold. Først og fremst er det en god måte å kommunisere med de som aktivt velger å følge deg. Å poste innhold er også en super måte for deg å vise hvem du er og hva du har å tilby. Du er tilstede på en måte der folk kan velge å oppsøke deg.
Det er utrolig positivt for en kunde å kunne søke deg opp og finne en aktiv profil. Er det nye kunder som ikke kjenner til deg eller produktet ditt, vil en aktiv Instagram-profil eller blogg bidra til å øke tillit.
Vi kan på en måte si at du med organisk innhold dekker to områder på en gang. Du skaper trygghet og tillit hos nye kunder samtidig som du opprettholder og tilfører verdi til eksisterende kunder
Organisk innhold påvirker annonsering positivt
Det er mange bedrifter som ikke ser verdien av organisk innhold. De bruker all sin tid på betalt innhold, fordi det er her de kan måle effekt og få penger tilbake. Du burde absolutt fokusere på betalt innhold- det er en viktig del av markedsføringen. Likevel mener jeg at du ikke vil oppnå den ultimate effekt av betalt innhold uten organisk innhold.
Som jeg nevnte tidligere er organisk innhold en god måte å kommunisere med kundene dine. Det er en god måte å skape engasjement og tilføre verdi. Dette er to vesentlige faktorer i markedsføringen. Annonserer du for eksempel på Facebook, vil det være avgjørende å skape engasjement for å få spredning. Da er det positivt å være aktiv med å poste organisk innhold på Facebook.
I mange tilfeller oppdager potensielle kunder deg gjennom betalt innhold. De har kanskje aldri hørt om deg før. Selv om de finner produktet ditt aktuelt, trenger de kanskje det lille ekstra for å føle at de kan stole på deg. Da er det utrolig viktig å være tilstede på sosiale medier eller på egen nettside. Klikker de seg fra annonsen til Facebook-siden din uten å finne innhold, hvordan kan de stole på deg da?
Social proof er en vesentlig del av en kundes beslutningstaking. Er det engasjement på Facebook-siden din, får du respons fra kundene dine og er aktiv med å dele verdi? Ja, da er det større sannsynlighet for at den potensielle kunden ønsker å kjøpe fra deg.
Hva bør du poste?
Hva du bør poster varierer fra bedrift til bedrift. Det aller viktigste er at du poster noe som er av verdi for kunden. Kunden er ikke nødvendigvis interessert i deg, det er din jobb å få dem til å være det. Skap din egen personlighet og skill deg ut fra konkurrentene. Vær personlig, kommunisere på en passende måte og inkluder publikummet ditt.
Vær også bevisst på hvor ofte du poster. Å være konsekvent er viktig. Post heller en gang i uken enn å poste hver dag en uke og ingenting en måned. En kontinuerlig og jevn påminnelse om at du er tilstede vil hjelpe kunder å huske deg når de trenger deg.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
3 kommentarer til «Hvorfor bør du fokusere på organisk innhold?»