Er innholdet ditt mobilvennlig?
Telefonene våre blir et stadig mer brukt verktøy. Ikke bare til scrolling på sosiale medier, men i større og større grad også til online shopping. Både fra egne kunders data og andres, ser vi at å handle via telefonen blir mer og mer aktuelt. Det vil si at forbrukerne, du og jeg inkludert, bruker store deler av kjøpsprosessen foran telefonskjermen. Hvordan står du i forhold til dine konkurrenter da, om innholdet ditt ikke er mobilvennlig?
Utforming av nettsiden din, annonser, bilder, video- alt vil se annerledes ut fra mobilen enn fra pc-skjermen. Er ikke innholdet ditt brukervennlig fra telefonen, da kan du regne med at du mister mange potensielle kunder. Går jeg inn på en nettside hvor tekst, bilde eller navigering ikke er tilpasset telefon, da er jeg ikke interessert i å være der.
Utform alt med telefon-view
Et av mine beste tips for å unngå dette problemet, er å sørge for at alle templates er egnet til telefonen også. Bruk alltid telefon-view, selv om du redigerer fra pc-en.
Ta for eksempel nettsiden min. Når jeg fant designet jeg ville ha, var jeg avhengig av å sjekke at det også fungerte på telefon. Elementer flytter på seg, og ting som ser fint ut på pc er ikke nødvendigvis fint på telefon.
Nettsiden fra pc:
Nettsiden fra telefon:
Det samme gjelder når du skal utforme en annonse. Du vil gjerne få så mye utbytte av plassen som mulig, men hva er vitsen om teksten ikke blir sett?
Annonsen fra pc:
Annonsen fra telefon:
Mobilvennlig = konkurransedyktig
Budskapet mitt er enkelt. Du MÅ være mobilvennlig i dagens samfunn for å konkurrere om kundene. Sjekk dine egne tall og data. Hvor mange kommer fra pc og hvor mange kommer fra telefon? Trenden er tydelig, og mobiltelefonen blir mer og mer integrert i vår forbrukeratferd. Du bør for all del sørge for å ha en god nettside fra pc-skjermen også. Men om du ikke har en tilpasningsdyktig løsning som også fungere på telefon – ja, da går du glipp av mye potensiale.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
En kommentar til «Er innholdet ditt mobilvennlig?»