Hva er en landingsside?
Landingsside er et mye brukt ord, særlig i markedsføringsverden. Driver du med markedsføring, er begrepet kanskje selvsagt. Men om du leser «landingssider» med spørrende øyne, og løfter på skuldrene – Fortvil ikke! Vi skal gå nærmere inn på dette i denne artikkelen.
Jeg har lyst til å bruke ordtaket «kjært barn har mange navn», men for landingssider er det motsatt. Poenget er at landingssider er et begrep som har forskjellige betydninger. Det er derfor viktig å forstå begrepets betydning, og dens forskjellige former, for å forstå hva som snakkes om og når.
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
Hva er en landingsside?
En landingsside er enkelt forklart den første siden du lander på, når du klikker deg inn på en lenke. Enten du søker i nettleseren, klikker deg inn på en annonse, eller gjennom et søk på Google. En landingsside er den første siden du kommer til.
Vi kan i all hovedsak si at vi har to typer landingssider. «Vanlig”- og dedikert landingsside. I de fleste tilfeller er det den dedikerte landingssiden det er snakk om i markedsføringssammenheng.
Hva forskjellen er skal vi se på nå.
Alle sider er en landingsside
Som jeg skrev i avsnittet over, er en landingsside den første siden du kommer til når du klikker deg inn på en link. Det mange ofte gjør feil, er å tenke at landingssiden på nettstedet sitt er forsiden. Det kan være tilfelle, men oftest er det ikke det.
For å gjøre det enkelt, og kanskje litt komplisert på en gang, kan man si at alle sider på nettstedet ditt er en landingsside. Hvorfor? Fordi besøkende på nettstedet ditt har mulighet til å klikke seg inn til ditt nettsted fra forskjellige steder.
Ta for eksempel bloggen min. Om du for eksempel søker «Salgstrakt» på Google og klikker deg inn på linken min, vil min artikkel om salgstrakt være landingssiden din til nettstedet mitt.
Om du klikker deg inn på en annonse for et produkt, vil den spesifikke produktsiden være landingssiden. Klikker du deg videre til et nytt produkt i nettbutikken, vil ikke den nye produktsiden være en landingsside lengre. Dette fordi du allerede har landet på nettstedet og begynt å navigere deg videre.
Det er derfor viktig at alle sider på nettstedet ditt er gode og representative for det helhetlige inntrykket.
Dedikert landingsside
En dedikert landingsside, er en landingsside med kun ett formål. Denne landingssiden er ikke det samme som en side på nettstedet ditt. Den er designet for å få de besøkende til å utføre én spesifikk handling.
På en nettside har du muligheten til å gjøre mange valg. Selv om du sendes til en spesifikk produktside, kan du klikke deg til forsiden, se på andre produkter eller lignende. På en dedikert landingsside har du ikke de mulighetene. Det er én side, med én hensikt. Ofte er disse brukt for å samle kontaktinformasjon, mot at de besøkende får noe gratis tilbake (for eksempel en PDF-guide).
Ta for eksempel nettstedet mitt. søker du direkte på maylinngullmark.no vil du komme til forsiden, som da vil være landingssiden. Når du kommer hit har du minst 6 måter å navigere deg videre på nettsiden.
Med en dedikert landingsside vil den besøkende kun ha mulighet til å gjøre én handling (eller å krysse seg ut).
Oftest, i markedsføringssammenheng, er det den dedikerte landingssiden det snakkes om. Selv om hver side på nettstedet ditt kan være en landingsside, kan man si at en dedikert landingsside er mye mer kraftfull. Her har du et spesifikt formål med landingssiden, og du tar i større grad kontroll over situasjonen.
Det mange ofte gjør feil er å lage en “dedikert landingsside” på nettsiden sin. Har du da en meny øverst på siden, hvor de besøkende kan klikke seg videre, forsvinner denne hensikten. På en dedikert landingsside skal du altså ikke ha mulighet til å navigere deg videre. Du har to valg, enten gjennomføre landingssidens ønskede handling (eks gi fra seg e-postadresse mot gratis PDF) eller å krysse seg ut fra siden.
5 tips til en god landingsside
Det er mange grunner for at du bør bruke tid på å utforme gode landingssider. Både “vanlige” og dedikerte. Først og fremst er det viktig, da denne siden skaper førsteinntrykket. Har du en god og oversiktlig side, som svarer på grunnen til at de klikket seg inn i utgangspunktet, da er det større sannsynlighet for at den besøkende blir.
1: Ha et formål
Å ha et formål med siden er viktig uansett hvilken side det er. Er det en produktside, vil det ikke være hensiktsmessig å legge ved en lang artikkel. Er det en dedikert landingsside med formål om å få e-poster, vil du ta fokuset vekk fra målet om du gir kunden et alternativ om å kjøpe også. Er det en artikkel, er det artikkelen de besøkende vil se, ikke alt annet.
2: Kunden først
Alltid ha den besøkende i bakhodet når du utformer en landingsside. Du bør alltid tenke, hva er det de besøkende er her for å finne/oppnå? Hvorfor klikket de seg inn på linken? Har du innhold som ikke svarer på dette, kan det like gjerne fjernes.
3: Gode overskrifter
Overskriften er en av de første elementene den besøkende vil bli møtt med på landingssiden din. Å ha en god overskrift som bekrefter at de er kommet på rett sted, er derfor viktig.
4: Godt innhold
Sørg for at innholdet svarer til overskrift og det som er ønsket. Utform en landingsside som kan scannes- og som gir den besøkende et inntrykk av budskapet, uten å måtte lese ord for ord. Gode underoverskrifter, punktlister, bilder eller videoer gjør innholdet mer oversiktlig og innbydende.
5: Call to action
Om formålet med landingssiden er å få den besøkende til å gjøre en handling, bør en call to action (oppfordring til å utføre handling) komme tidlig. Helst før den besøkende må skrolle nedover siden. Har du mye informasjon og flere tekst bulker, bør du også ha flere call to actions, for å hele tiden ha alternativet tilgjengelig.
Oppsummert
En landingsside er den første siden du lander på, når du klikker deg inn til et nettsted. Det kan enten være en side fra nettstedet ditt, som en produktside eller en artikkel, eller en dedikert landingsside som gjerne ikke er direkte linket til nettstedet ditt. Hovedforskjellen på en vanlig og en dedikert landingsside er valgmulighetene. En vanlig landingsside vil gi den besøkende muligheten til å navigere seg videre på nettstedet, mens en dedikert landingsside kun har som intensjon å utføre én bestemt handling.
Å ha gode og gjennomtenkte landingssider er viktig, både for inntrykket av bedriften, men også for å få de resultatene du ønsker fra siden.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side