The curse of knowledge – hvordan unngå å snakke over hodet på kundene dine.
Det spiller ingen rolle hvor dyktig du er i faget ditt, om du ikke kan kommunisere det videre.
The curse of knowledge er noe vi alle har. Enten du tror det eller ei, vil du alltid sitte på en kunnskap andre ikke har. Noe som i all hovedsak er en styrke.
Men… Når det som virker som en selvfølge for deg, ikke viser seg å være det for andre, kan the curse of knowledge bli din største fiende.
I denne artikkelen skal vi se på hva the curse of knowledge er, og hvordan du kan jobbe for å unngå den.
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
The curse of knowledge – en definisjon
The curse of knowledge, kunnskapens forbannelse på norsk, forteller at når du først har kunnskap om noe, er det vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å ikke ha den kunnskapen.
La oss se på et selvopplevd eksempel:
For en stund tilbake lagde jeg en presentasjon om hvordan lage godt innhold, for MOEN&Co, hvor jeg jobber. Jeg ble fornøyd med presentasjonen, og vi fikk gode tilbakemeldinger. Likevel var det en tilbakemelding som «tok meg litt på sengen»
Jeg måtte nesten le litt selv. For meg hadde ordet «transparent» virket helt åpenbart og selvforklarende når jeg skrev det. Noe det såklart ikke er for alle andre. Her hadde jeg altså tatt min egen kunnskap for gitt, og glemt hvem jeg egentlig snakket til (presentasjonen ble også endret på etter tilbakemeldingen, for deg som var nysgjerrig på det).
Dette er et klassisk eksempel på «The curse of knowledge». Slike misforståelser skjer hele tiden, både i privatlivet og i business sammenheng. De er spesielt vanskelig å unngå, nettopp fordi det er utrolig vanskelig å tenke seg hvordan det er å ikke ha den kunnskapen du har.
Hvordan bekjempe the curse of knowledge
Å lære bort noe, eller formidle et budskap, er en kunst i seg selv. Du må forstå hva andre ikke forstår, og hvordan du kan gjøre det forståelig- selv om det for deg er helt åpenbart.
Det er nærmest umulig å bli kvitt the curse of knowledge, men det er likevel grep du kan ta for å unngå den så mye som mulig.
1 Kartlegg publikummet
Det absolutt aller viktigste steget er å forstå hvem du forsøker å nå ut til. Hvem er de? Hvilket utgangspunkt har de? Hvorfor skal de lytte til deg?
Å forstå hvem du snakker til vil også gjøre det lettere for deg å vite hvordan du skal kommunisere. Snakker du til en nybegynner er du nødt til å forklare på en enklere måte, enn til en viderekommende, for å bli forstått.
2 Lytt til tilbakemeldingene
For å komme ut av din egen kunnskaps boble, er det å lytte til tilbakemeldingene du får en stor fordel. Hvilke spørsmål som blir stilt, eller problemer avsender har, gir deg en god pekepinn på hva som er utydelig eller utfordrende for din målgruppe.
Husk at selv om du har repetert det samme svaret tusen ganger, betyr det ikke at alle får det med seg. Selv om du kanskje er lei av å repetere, vil det være helt nytt for personen som trenger hjelp.
Ps! Å lytte til tilbakemeldingene er også en glimrende måte å finne inspirasjon til innhold. Da kan du svare på spørsmålene gjennom, for eksempel, artikler og linke til dem når noen spør.
3 Storytelling
Vi mennesker er skapt for historiefortelling. Historier er måten vi husker på, måten vi tenker på, måten vi formidler og drømmer. Å bruke storytelling er en god måte å bryte the curse of knowledge. Gjennom historiefortelling bytter du ut fancy fagbegreper med beskrivende detaljer. Du bytter ut kjedelige (og kanskje uforståelige) grafer og statistikk med relaterbare scenarioer.
Ikke bare er det lettere for deg å formidle et budskap som er forståelig for mottaker. Det er også større sannsynlighet for at den blir husket og gjenfortalt!
Har du lest ned hit er du godt på vei
Det curse of knowledge er kanskje vanskelig å bekjempe, men det betyr ikke at du ikke kan bli en mester i kommunikasjon likevel. Bare det å vite at kunnskapens forbannelse eksisterer, gir deg et godt utgangspunkt for å kunne kommunisere bedre. Så, har du lest ned hit, da er du allerede godt på vei.
Bruk grepene: 1. Kartlegg publikummet, 2. Lytt til tilbakemeldingene og 3. bruk storytelling når du formidler. Dette vil gi deg et godt utgangspunkt for å kunne unngå the curse of knowledge. Ha alltid i bakhodet at evnen til å kunne formidle noe på en forståelig måte, er mye mer verdifullt enn å kunne vanskelig fagspråk. Snakk så kunden forstår deg, og du har ikke bare klart å formidle ditt budskap, men du har også bygget tillit og troverdighet til deg og din bedrift.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
En kommentar til «The curse of knowledge – hvordan unngå å snakke over hodet på kundene dine.»
Stengt for kommentarer.