Sosiale Mediers Egenart - Maylinn Gullmark
Sosiale Mediers Egenart

Sosiale Mediers Egenart

Når du hører sosiale medier, tenker du gjerne på det som en felles fortegnelse for de forskjellige sosiale plattformene vi har. Det mange derimot glemmer, er at disse plattformene ikke er like. Markedsførere og bedrifter kan ha en tendens til å poste en kopi av samme innlegg på de forskjellige plattformene- noe som ikke er særlig effektiv markedsføring. Vi har vi hovedsak 4 forskjellige måter å formidle et budskap på. Dette gjennom tekst, bilde, video eller grafikk. Når og hvordan de brukes er derimot forskjellig fra plattform til plattform. Igjennom dette innlegget skal jeg fortelle litt om de forskjellige plattformenes egenart, og hva som skiller dem fra hverandre.

Facebook
Facebook er den såkalte folkekanalen. I følge Ipsos, ser vi at hele 3,5 millioner av Norges befolkning har en konto på Facebook i siste kvartal av 2017. Av disse har vi et lite overtall Bilderesultat for facebook logoav kvinner. Kanalen er på mange måter en multiplattform hvor bilder, video, tekst eller grafikk kan brukes. Vi ser selv for dette at lange tekster og videoer gir dårligere resultater enn korte. Dette har med atferden til brukerne å gjøre. Generelt sett er vi på Facebook som et tidsfordriv, og er sjeldent på jakt etter å lære noe. Vi er på jakt etter de innleggene som fanger vår oppmerksomhet (og tilfører verdi), resten skrolles forbi. Bilder og videoer er det brukerne på Facebook i størst grad engasjerer seg i. Ironisk nok, er det dette bedrifter poster minst av.

InstagraBilderesultat for instagram logom
Ca 2,5 millioner av Norges befolkning har en konto på Instagram. Også her ser vi et flertall av kvinner. Vi ser også at den yngre generasjonen i større grad enn de eldre er aktiv her. Plattformen er et delingsforum med fokus på biler og det visuelle. Her handler det om å fortelle historier og fange oppmerksomhet gjennom bilder/korte videoer. Instagram er også en plattform man på en praktisk måte kan ta ibruk emneknagger og lage egne hashtags. Dette er en god måte å være i kontakt og kommunisere med brukerne på. Les mer om hvordan du kan generere besøk til profilen din HER.

Twitter
Twitter er blant de sosiale mediene med lavest brukerantall i Norge. Her ser vi at det kun er 1,3 millioner brukere, med et flertall av menn. Twitter er en tjeneste med fokus på korte tekster, lenker, hashtaggs og bilde. Plattformen blir i størst grad brukt for nyheter, og å holde seg oppdatert på hva som skjer i industrien, lokalmiljøet og verden. For publisering er nyheter, meninger og humor mest ettersøkt her. Likt som med instagram er det lurt å ta i bruk emneknagger og «tagge» inn andre twitterkontoer, for å kommunisere med brukere. Les mer om hvordan man kan bruke Twitter HER.

 Snapchat
Snapchat har i følge Ipsos 2,4 millioner brukere i Norge. Vi ser her, som hos Instagram at det er en yngre målgruppe på denne plattformen. Da Ipsos kun viser fra 18+, vil jeg påstå at det er en enda større brukergruppe i kategorien under 18. Snapchat er i aller høyeste grad en bilde og video-delings kanal. Her blir det i hovedsak delt «tullete bilder» med forskjellige filter eller situasjonsbilder med kortere tekster. I de senere oppdateringene har det også vært mulig å direktelinke til lenker i snappene. Dette gir muligheten for å lettere flytte brukerne over til egen plattform. I månedsskiftet januar/februar ble det gjort endringer av design hos Snapchat som gjorde inndelingen av venner og annet innhold hver for seg. Les innlegget mitt om det HER.

Bilderesultat for linkedin logoLinkedIn
I Norge er det 1,2 millioner brukere av plattformen LinkedIn. Det er et klart flertall av menn en kvinner, og det er i større grad voksne i alderen 30-59 som er mest aktiv her. Vi ser at LinkedIn er en mer business rettet plattform, med fokus på å bygge nettverk, jobb og arbeidsliv. I motsetning til for eksempel Facebook er det i større grad åpent for lengre tekster og innslag her. Plattformen vil antatt ha en vekst, etter hvert som at flere ser mulighetene den tilbyr.

Youtube

1,7 millioner nordmenn har ifølge Ipsos profiler på Youtube. Her ser vi også at den yngre generasjonen er mest aktiv. Youtube er en video-delings plattform med rent fokus på nettopp video. Her finner man alt fra underholdning til undervisning. Selv for et litt lavere profilantall enn de andre plattformene ser vi at Youtube er den nest største søkemotoren etter Google. Dette viser helt klart at plattformen blir godt brukt. Korte videoer som tilfører verdi blir oftere sett enn lengre, men dette kan også variere i hvor sterk merkevaren er på plattformen.

Sitter du på viktig informasjon som ikke kom frem i innlegget? Del dem gjerne med oss i kommentarfeltet 🙂

 

Mine kilder:

Please follow and like us:

2 kommentarer til «Sosiale Mediers Egenart»

  1. Tilbaketråkk: Hvordan bruke sosiale medier – Malene Edvardsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.