Sett kundene først med «See-Think-Do-Care»
Kundens kjøpsatferd har helt klart endret seg over de siste årene og av den grunn er det også viktig at vi som markedsførere tilpasser oss i takt med dem.
Å kunne levere rett budskap til rett tid kan være avgjørende for enhver bedrift. Av den grunn har Google Co-founder Avinash Kaushik utviklet rammeverket ”See, think, do, care”.
Dette rammeverket hjelper deg med å ha en kundefokusert tilnærming, samtidig som det hjelper deg å bygge en sterkere relasjon til dem. Hver fase i STDC har fokus på forskjellige kundesegmenter med forskjellig nivå av kjøps intensjon. Av den grunn trenger også hver fase hvert sitt markedsførings fokus.
De 4 stadiene
See: See representerer de som er i det tidlige stadiet av kjøpsreisen. Disse kundene er det største publikummet med potensiale til å være interessert i tilbudene dine, men har for øyeblikket ingen kjøpsintensjon.
Think: Think fasen referere til det publikumet som vurderer et kjøp. De har hakke høyere kjøpsintensjon her enn i See stadiet, men er fortsatt i tenkefasen og gjerne ikke klar for å gjøre et kjøp enda.
Do: Do stadiet handler om dem som er på nippet til å gjøre et kjøp. Her har de en veldig sterk kjøpsintensjon, om med riktig påvirkning kan de gjennomføre en kjøpshandling.
Care: I care fasen finner du publikumet som allerede har kjøpt hos deg, altså kundene dine. Her har de vist deg lojalitet og det bør være viktig for deg å bry deg om dem og ”pleie forholdet”- de kan bli/være dine største fans.
Mange markedsførere og bedrifter glemmer gjerne bort See og Think stadiet, og er kun til stede for dem som har en klar kjøpsintensjon. Ønsker du å utvide virksomheten din trenger du å utvikle innhold og skape engasjement både i See og Think stadiet også. På den måten, vil du kunne være den som står frem når de først ønsker å engasjere seg, uansett hvilken fase de er i.
Selv om de ikke er klare for kjøpe produktet du tilbyr, skaper du altså en relasjon til publikumet. Dette kan gi deg en stor fordel når/om de en gang ønsker å kjøpe (skaper en top of mind effekt).
For å sette metoden i kontekst;
se for deg at du selger solbriller.
Som nevnt tidligere har See stadiet det aller største publikumet og vil i dette tilfelle være alle som bruker solbriller. På dette stadiet har ikke publikumet noen form for kjøpsintensjon. Kanskje de bare har en stor interesse for solbriller (trend og mote), ønsker litt inspirasjon eller informasjon. Fra bedriftens side handler det derfor om å være synlig og tilby dem ikke kommersielt innhold, som enkle poster på sosiale medier, eller blogginnlegg.
Think stadiet er en mindre gruppe av See stadiet. Dette publikumet bruker solbriller, men kunne også på et tidspunkt tenke seg nye solbriller. Her har publikumet noe kjøpsintensjon, men vi vet ikke når de ønsker å kjøpe- bare at de er på tanken. Å få dette publikumet til å gjøre ”mini-konverteringer” som å melde seg på nyhetsbrev, lage ønskelister osv. er en god måte for bedriften å minne publikumet på at du er tilstede.
Går vi videre til Do stadiet er dette igjen et mindre publikum enn i Think stadiet. Her har vi dem som bruker solbriller, kanskje kunne tenkt seg noen og er på jakt etter å kjøpe noen nye. Det er her markedsførere og bedrifter ofte legger seg i markedsføringen, og handler om å konvertere til salg. Her kan du presentere et mer selgende budskap med gode tilbud og større fokus på ”call-to-action”.
Videre har vi Care stadiet. Dette er stadiet hvor de som allerede har kjøpt produktet ditt (i følge Kaushik kjøpt to ganger eller flere) og er kunder. Det er utrolig viktig å ikke glemme denne kundegruppen. Her er det viktig å pleie forholde, tilføre dem mer verdi, og på mange måter gå litt tilbake til See og Think fasen i måten du presenterer innholdet.
Kilder: https://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-care-win-content-marketing-measurement/
Google Kurs: Activate a Customer-Centric marketing
Bilde: https://spectatio.nl/dit-doen-wij