4 grunner til at annonseringen din ikke gir resultater
Har du noen gang hatt en skikkelig god følelse på at kampanjen din kommer til å levere skikkelig godt, men tallene sier noe helt annet? Annonseringen gir ikke resultater … hvorfor?
En av de mest frustrerende, men også mest givende (i mine øyne), delene av å jobbe med markedsføring, er å hele tiden bli motbevist. Jeg kan sitte men en skikkelig god følelse om at produktet som skal markedsføres kommer til å selge som bare det, og at dette blir en lett sak, men tallene ender opp med å si noe annet. Når det skjer er det veldig vanlig å konkludere med at det er kampanjen din det er noe feil med.
Det er mye som avgjør om annonseringen din gir resultater, men ofte ligger problemet andre steder enn i annonsekontoen.
I dette innlegget går vi gjennom 4 faktorer som kan påvirke resultatene:
- Budskapet
- Landingssiden
- Målgruppen
- Tillit
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
Budskapet
Innhold kan være vanskelig. Det må fange oppmerksomheten, skape interesse, gi verdi og ha et tydelig budskap. En av de viktigste faktorene i markedsføring, er innholdet ditt. Om du ikke har innhold som appellerer, eller et budskap som treffer, vil du heller ikke få resultater.
Ser du ikke de resultatene du vil ha, ville jeg anbefalt deg å starte med innholdet ditt. Se på det fra kundens perspektiv. Er det av nytte for kunden, eller snakker du bare om deg selv? Alltid fokuser på å lage innhold som snakker til drømmekunden din (din persona), og som gir dem verdi. Enten det er en artikkel eller en salgsannonse, lag innholdet til kunden – og ikke for deg selv.
Jeg vil også oppfordre deg til å alltid ha et formål med annonsene dine. Er målet å bygge merkevare? Fokuser på å fortelle om verdien produktet vil ha for kunden, og ikke om å selge. Er målet å selge? Ikke forsøk å skjule salget bak et blurry budskap.
Landingssiden
Forventninger er en utrolig viktig ting når det kommer til kundens intensjoner. Trykker de seg inn på en annonse som promoterer et spennende innlegg om “hvordan organisere arbeidsdagen best mulig”, forventer de en artikkel om nettopp dette – ikke salg. Klikker de seg inn på en annonse for å laste ned en PDF, gjør det tydelig hva som må til for å laste ned PDF-en. Klikker de seg inn på en salgsannonse for et spesifikt produkt, ikke send dem til forsiden.
Som jeg nevnte i forrige avsnitt handler også dette om å ha klare mål. Ikke kombiner en artikkel med en salgsside, eller gjør det utydelig hvordan de skal laste ned en PDF. Gjør alt så enkelt og forståelig som mulig, og kom rett til poenget.
Målgruppen
En ting som kan være viktig å ta i betraktning om resultatene ikke leverer, er hvem du snakker til. Er din oppfatning av målgruppen i samsvar med hvem som faktisk er dine potensielle kunder?
En ting er at innholdet ditt må appellere til målgruppen, men om du ikke snakker til riktig målgruppe, sier det seg jo selv at annonseringen ikke gir resultater. Det er derfor svært lurt å lage en tydelig persona. Etterhvert som du får mer data, gå gjennom og oppdater personaen din. Målgruppen kan endre seg med tiden, og da er det viktig at du endrer deg med dem og tilpasser budskapet i innholdet ditt.
Tillit
Du trenger ikke være en stor merkevare for å få resultater. Jeg jobber med mange små bedrifter som over tid har bygget seg opp en sterk merkevare blant sin målgruppe. Likevel krever det noe form for tillit for at noen vil kjøpe fra deg. De må stole på at du er en reell aktør og at produktet ditt leverer etter ønske.
Bare det å være aktiv på sosiale medier, poste, oppdatere og dele verdi til følgerne dine er en stor trygghet. Oppfordre kundene dine til å dele sine meninger, og tagge deg i poster. På denne måten bygger du social proof (en sosial trygghet fra at andre har kjøpt og er fornøyd) som øker din tillit.
Tillit er noe du gradvis vil bygge mer og mer over tid. Jobb aktivt med å være tilstede, gi verdi og skape dialog med potensielle og eksisterende kunder.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side