Inbound marketing – er det egentlig for alle?
Det er ingen tvil om at Inbound marketing er en voksende markedsføringsstrategi, men hva er egentlig inbound markedsføring, og er det egentlig for alle?
Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg. Det handler om å nå ut med riktig innhold, til rett tid, og sette kundenes behov i fokus.
For mange forveksles ofte Inbound markedsføring med innholdsmarkedsføring. Selv om det på mange måter handler om det samme, kan man gjerne si at inbound er innholdsmarkedsføring + stegene som følger etter. Altså er det en mer helhetlig og omfattende prosess.
Det er en helhetlig metodikk som bygger på teknikker som innholdsmarkedsføring, søkeordoptimalisering og automatisering for å tiltrekke seg kunder og følge dem hele veien mot et kjøp, og videre gjøre dem til fornøyde ambassadører for bedriften din.
– Inboundgroup
[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]
Hvem passer inbound for?
Metodikken egner seg oftest best for bedrifter med langvarige salgsprosesser. Typisk kan man si at B2B bedrifter faller under denne kategorien. Likevel vil jeg si at B2C bedrifter med lengre prosesser, og gjerne produkter av høyere verdi, kan egne seg for inbound. Det hele bunner i hvor mye research som må gjøres, og hvor mye tillit som må bygges, før kunden tar et valg.
Levetidsverdi
Når vi snakker om produkter av høyere verdi, er det ikke nødvendigvis en høy engangssum det er snakk om. Produkter og tjenester som innebærer medlemskap, for eksempel, har en lengre levetidsverdi. Selv om kunden betaler en mindre sum i måneden utgjør det på sikt en mye høyere sum. Å være klar over levetidsverdien på kunden, gjør det også lettere å vurdere om inbound er noe for deg.
Kunden er ikke bare verdifull i seg selv, men anbefales du videre til en venn, vil du plutselig doble verdien på kunden. Å investere tid og penger på en god oppfølging er derfor veldig verdifullt i slike situasjoner.
Raske resultater
Har du behov for raske resultater er nok ikke inbound noe for deg. Metodikken er en prosess og tar gjerne over flere måneder før man ser resultater. Vi kan på mange måter si at inbound er en langsiktig strategi som sørger for en stabil oppbygging av merkevare og tilgjengelighet. Man kan selvsagt booste første del av metodikken, innholdsmarkedsføringen, og få respons, men det vil likevel ta tid før hele maskineriet er intakt.
Sjekkliste fra Inboundgroup
Inboundgroup.com har laget en fin sjekkliste for å vurdere om din bedrift vil passe inbound strategien:
- Bedriften har lengre salgsprosesser, alt fra én uke til ett år.
- Produktene eller tjenestene som selges har en viss pris – det bør være en produktpris på minst et par tusen kroner.
- Bedriften har klare mål om vekst.
- Bedriften har et markedsbudsjett.
- Det er en definert salgsprosess samt dyktige selgere
Selv om du ikke sjekker av på alle boksene kan likevel store deler av metodikken implementeres i dine egne strategier. Å skape verdifullt innhold til potensielle og eksisterende kunder utrolig viktig. Du er nødt til å tenke fra kundens perspektiv og tenke hva de vil vite, fremfor hva du vil dele. Å ta utgangspunkt i inbound tankesettet, selv om du selger simple ting som blyanter eller klær, tror jeg er en god strategi uansett hva.
Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side
Lenker:
https://www.hubspot.com/inbound-marketing
https://blogg.faerdermarketing.no/passer-inbound-marketing-for-din-bedrift
En kommentar til «Inbound marketing – er det egentlig for alle?»
Stengt for kommentarer.